Gode råd til dit barns skriftsproglige udvikling

Som forælder kan du gøre en stor forskel for dit barns læseudvikling og lysten til at læse.

Tal med dit barn

Tal med dit barn om noget, det har oplevet, og om noget, der skal ske – for eksempel imens dit barn hjælper til med madlavning, indkøb eller ser børnefjernsyn.

Fortæl, læs og kig i bøger

At læse højt giver gode oplevelser og erfaringer med skriftsproget og udvider dit barns ordforråd og sætninger. Hold for eksempel pauser i højtlæsningen og tal med dit barn om billederne eller det læste og det, der kommer til at ske.

Leg med skrift

At lege med skrift giver dit barn vigtige erfaringer med skriftsproget, og hvad det kan bruges til – for eksempel at skrive på computer, huskesedler, postkort og beskeder samt lege med magnetbogstaver og klodser med tal og bogstaver.

Leg med sproget – sproget i leg

Leg med sproget sammen med dit barn – for eksempel lege med lyde, ord, rim og remser. På den måde støtter du barnets nysgerrighed og opmærksomhed på sproget.

Læs mere på aarhus.dk/read