Gå til hovedindhold

Udbygning og modernisering af Rundhøjskolen

Elevtallet stiger, og både skole og klub har allerede nu brug for mere plads. Derfor har byrådet i april 2024 godkendt et anlægsprojekt, der skal udvide antallet af kvadratmeter på matriklen.

Luftfoto af Rundhøjskolen fra juni 2021
  • Læs op

Indhold

    Skolens elevtal har været stigende de senere år. Samtidig viser prognoser, at der også i de kommende år bliver flere børn og unge i skolens distrikt. Derfor har Aarhus Byråd godkendt et anlægsprojekt, der frem mod slutningen af 2027 skal udvide antallet af kvadratmeter til både undervisning og fritid. Projektet skal gøre skolen 13 lokaler større og samtidig sikre flere faglokaler via ombygning af eksisterende lokaler samt sikre fritids- og ungdomsklubben mere end 100 kvadratmeter ekstra.

    Projektet blev skudt i gang af Børn og Unge i starten af 2023. Efter flere styregruppemøder, inklusive besøg på andre skoler i Aarhus, og tre workshops med både medarbejdere og ledere fra skole og klub lå en udviklingsplan klar i efteråret 2023. Senere fulgte en byrådsindstilling, som nåede frem til byrådets godkendelse 24. april 2024. Det tog byrådet under fire minutter at tiltræde anlægsbevillingen, og skolen og projektet fik flere rosende ord med på vejen (se nederst på siden). 

    Nu skal der til projektet knyttes en totalrådgiver, som får til opgave at udarbejde en tidsplan for udbud og udførelse. Derudover kan det mere konkrete tegnearbejde gå i gang.

     

    Udviklingsplan

    Udviklingsplanen er både en beskrivelse af de pladsmæssige behov og en beskrivelse af det, der skal til for at løse behovet. Planen er blevet til efter flere møder i styregruppen, herunder to studieture til to andre skoler i Aarhus, og tre workshops i foråret 2023 med aktiv deltagelse af medarbejdere og ledere fra skolens undervisningsdel og SFO samt klubben.

    Se udviklingsplanen

     

    Projektgrundlag

    I udviklingsplanen beskrives projektgrundlaget, som kan koges ned til følgende:

    • Skolen har aktuelt kapacitet til 27 klasser og 3 SFO-hold. Fremover skal skolen have kapacitet svarende til 34 lokaler til undervisning og SFO-kapacitet til 8 SFO-hold.
    • Der skal via ombygning etableres yderligere 1 billedkunstlokale og 1 naturfagslokale, mens faglokalet til håndværk og design skal moderniseres. Derudover skal et lokale omdannes til musiklokale.
      Skolen vil herefter samlet have 2 billedkunstlokaler, 2 naturfagslokaler, 2 natur/teknologilokaler, 1 håndværk og design-lokale og 2 musiklokaler.
    • Opførelse af ekstra toiletter og garderobefaciliteter (minimum 1 toilet pr. klasse for de ældste elever og 1,5 toilet pr. 15 elever for de mindste elever).
    • Udvidelse af kapacitet til fritids- og ungdomsklub - fra 213 kvadratmeter til cirka 326 kvadratmeter.

     

    Indsatser

    I udviklingsplanen er der lagt vægt på at skabe afdelinger i tydeligt definerede områder af skolen for at kunne præge læringsmiljøet ude og inde, så det endnu bedre understøtter elevernes udviklingstrin:

    • De yngste klasser tænkes placeret i de første tre sidegange, altså A-, B- og C-gangene, i tilknytning til SFO. SFO får med byggeprojektet mere "egen plads", dvs. lokaler, som ikke også skal fungere som undervisningslokaler. I praksis betyder det, at fire af de eksisterende undervisningslokaler inddrages til fritidsbrug.
    • De mellemste klasser får ifølge planen til huse i de to sidste sidegange, altså D- og E-gangen - i tilknytning til klubben/ungdomsskolen. Ønskescenariet er en tilbygning, der binder D- og E-gangene sammen - ligesom B- og C-gangen er forbundet.
    • De ældste klasser får ifølge planen plads i en tilbygning, som umiddelbart vurderes bedst placeret i forbindelse med skolegårdsmiljøet og idrætsramblaen (den runde, hvide overdækning i skolegården). Begge rummer et stort potentiale i forhold til at blive gentænkt og aktiveret på ny. Fra skolens side er der udtrykt et stort ønske om, at nybyggeriet kobles til det eksisterende byggeri.

     

    Projektdeltagere

    Med i projektet er Ung i Aarhus/Klubben Rundhøj og Rundhøjskolen, herunder Rundhøjskolens SFO. Undervejs involveres medarbejdere, børn, unge og forældre for at sikre input til den bedst mulige løsning.

    Projektstyregruppen består af:

    • Mads Neergaard Jacobsen, skoleleder, Rundhøjskolen
    • Klaus Juul Sørensen, administrationsleder, Holme-Rundhøj
    • Sanne Kamp Jønsson, pædagogisk leder, Klubben Rundhøj
    • Helle Halby Spjeldnæs, projektleder, Økonomi og Admin., Børn og Unge
    • Malene Wiese Madsen, formand for skolebestyrelsen
    • Dorte Alber, ekstern projektleder, NERD architects

     

    Hvad er der sket indtil nu - og hvad skal der ske?

    • 22. februar 2023
      Projektstyregruppen holder sit første officielle møde:
      Gennemgang af projektgrundlag, herunder drøftelse af elevtalsprognose for Rundhøjskolen, som skolen selv finder lidt for optimistisk.
      Udarbejdelse af interessentanalyse og fælles planlægning af proces.

    • 8. marts 2023
      Udvidet projektstyregruppemøde - ud over projektstyregruppen deltog ledelserne fra skole, SFO og UngiAarhus/klub samt repræsentanter fra NERD architects og skolebestyrelsen:
      Gennemgang af projektgrundlag og procesplan, deltagernes ønsker samt målsætninger og pejlemærker for projektet.

    • 21. marts 2023
      Workshop 1 for skolens, SFO'ens og klubbens ledelse og medarbejdere.
      Præsentation af og fokus på en helhedsorienteret og fælles tilgang til projektet. Samle input fra ledelse og medarbejdere til, hvad der skal være de overordnede pejlemærker og mål for projektets indhold: Hvad er ønskerne til fremtidige læringsmiljøer, samarbejder og praksis? - og ikke så meget fokus på konkrete løsninger; hvad og hvor osv.
    Forrige Næste
    • 12. april 2023
      Projektstyregruppemøde: Opsamling på workshop 1 og drøftelse af strategier for NERD Architects udarbejdelse af scenarier for udbygning.

    • 10. maj 2023
      Projektstyregruppe på besøg på Virupskolen og Lystrup Skole for at se eksempler på velfungerende miljøer, som undervisning og fritid er fælles om.
      Projektstyregruppemøde: Drøftelse af forskellige scenarier for udbygning og planlægning af workshop 2.

    Forrige Næste
    • 16. maj 2023
      Workshop 2: Præsentation af to scenarier for udbygning - drøftelse af fordele og ulemper
    Forrige Næste
    • 31. maj 2023
      Projektstyregruppemøde: Drøftelse af input fra workshop 2 og planlægning af workshop 3.

    • 6. juni 2023
      Workshop 3: Drøftelse af muligt scenarie og principper for den fysiske indretning.
    Forrige Næste
    • 7. juni 2023
      Børn og Unge udsender ny prognose for skolernes elevtalsudvikling de kommende år. Rundhøjskolens tal er nedjusteret og ser nu, også efter skolens egen overbevisning, mere realistiske ud. Med udgangspunkt i de nye tal genberegner Børn og Unges bygningskontor behovet for udbygning.
    • 29. juni 2023
      Projektstyregruppemøde - status på genberegning af udbygningsbehov og input fra workshop 3.

    • 22. august 2023
      Projektstyregruppemøde - præsentation af nyt projektgrundlag efter genberegning af udbygningsbehov og drøftelse af videre proces 

    • 26. september 2023
      Projektstyregruppemøde - gen-præsentation af projektgrundlag for styregruppens flere nye medlemmer (ny konstitueret skoleleder, ny pædagogisk leder i Klubben Rundhøj og ny repræsentant fra Økonomi og Administration i Børn og Unge) samt gennemgang af udviklingsplan.

    • 10. oktober 2023
      Projektstyregruppemøde - godkendelse af udviklingsplan.

    • 24. april 2024
      Politisk vedtagelse: Byrådet godkender indstilling om anlægsbevilling.

     

    Politisk vedtagelse

    Under fire minutter tog det byrådet at behandle og tiltræde indstillingen om udbygning og modernisering af Rundhøjskolen og klubtilbuddet. Der var på byrådsmødet 24. april 2024 kun ros til overs for Rundhøjskolen og klubtilbuddet og den udvikling, vi har været igennem de seneste år.

    Eva Borchorst Meinertz (S):

    Udbygningen af Rundhøjskolen er særdeles tiltrængt. Jeg kan huske, at jeg som barn og ung kom i området, og at det dengang overhovedet ikke var en skole, der var ret mange, der aktivt tilvalgte at gå på. Der var ikke kæmpestor søgning til Rundhøjskolen. Men i dag trækker skolen elever til, og det presser kapaciteten. Der er rigtig rigtig mange, der gerne vil gå på Rundhøjskolen. Det er en god skole. Derfor er det en kæmpe succeshistorie, at vi nu står med en populær skole, der skal udbygges. Det glæder os rigtig meget, og vi tiltræder.

    Katrine Vinther Nielsen (SF):

    En dejlig og længe ventet indstilling. Jeg har for nylig talt med en lærer på Rundhøjskolen, og som er glad for modernisering og udbygning af Rundhøjskolen. Denne sagde blandt andet. Vi kommer til at mangle klasselokaler, så det er godt med udvidelsen. Desuden trænger vores faglokaler også til at blive moderniseret. Vores håndværk og design-lokale er nærmest ikke-eksisterende, så det er meget tiltrængt. Så fortalte hun også om en god inddragelsesproces. Hun sagde: Sidste forår var vi til nogle workshops, så vi er blevet hørt. Og endelig konkluderede hun: Så jeg tror faktisk på, det bliver godt. Kort sagt: Den indstilling vidner om ansvarlighed i forhold til udnyttelse af kvadratmeter og klima. Klubben får bedre rammer, og det er rigtig godt. Derudover er der nogle indlysende og presserende behov, som skal dækkes, både i forhold til pladskapaciteten, til faglokaler og til toiletter, så vi tiltræder.

    Mathilde Hjort Bressum (V):

    Indstillingen har allerede fået flere pæne ord med på vejen, og det vil vi godt bakke op om, også i Venstre. I dag oplever Rundhøjskolen et pres på kapaciteten, fordi der er et stigende elevtal, og det er så det, man nu ønsker at tage højde for ved at udbygge og modernisere skolen og dens klubtilbud. Det synes vi er en rigtig fin idé, og det er meget positivt, så vi bakker op om indstillingen, som den ligger her, og glæder os over, at skolen snart får nogle nye og fine faciliteter. 

    Henrik Arens:

    Det er en glædelig indstilling, når vi endelig kan forbedre en af vores gode skoler så markant, som vi kan med de her nye lokaler, faglokaler og bedre indeklima, så vi kan gøre en af vores folkeskoler endnu bedre for de elever og de lærere, vi har derude. Så en glædelig indstilling og fuld opbakning her. Og så må vi jo videre med de andre skoler i forhold til forbedringer med de fysiske rammer.

    Thomas Medom, rådmand (SF):

    Rundhøjskolen er en succeshistorie. Fra for ti år siden at have været i overlevelseskamp til i dag nu og stå og blive udvidet og blive markant renoveret. Det er en flot udvikling, skolen har været igennem. Og hvis man tager derud, vil man jo opleve en aarhusiansk folkeskole, hvor almenklasserne fylder det meste, men hvor der er ESAA-klasser, og hvor sport og bevægelse ikke bare er bare for de børn, der går i ESAA-klasserne, men er noget, der smitter af på en skoledag, der i høj grad er i bevægelse, men jo også med specialklasser, som man er rigtig stolte af på skolen. Det her projekt, det er både mere plads, men det er jo altså også nye faglokaler, det er bedre faciliteter, og så er det i høj grad også nogle mere moderne og indeklimavenlige faciliteter, og så får fritiden jo også næsten 50 procent mere plads, både i fritids- og ungdomsklubben, som også er yderst tiltrængt. Så tillykke til både Rundhøjskolen og til lokalområdet.

     

    Sidst opdateret: 25. april 2024