Gå til hovedindhold

Tiltag i Rundhøjprojektet

Efterhånden som projektet skred frem, blev listen over indsatser og tiltag længere. Her kan du se en samlet oversigt.

Indhold

    I løbet af Rundhøjprojektets levetid blev der løbende "bygget på" med indsatser og tiltag, der både skulle bidrage til at skabe lige deltagelsesmuligheder for elever i læsevanskeligheder (herunder ordblinde) på Rundhøjskolen og styrke ledelse, medarbejdere og organisationens evne til at finde og ruste elever i læsevanskeligheder.

    Skolen

    • Skolen har nu en læsehandleplan og en testoversigt
    • Læsekonferencer på alle årgange med deltagelse af læsevejleder (som leder og strukturer møde og indhold), pædagogisk leder og årgangens primærlærere. Alle lærere skal deltage i mindst én konference om året
    • Procedurer for afvikling af de nationale test i læsning (også på særlige vilkår)
    • Læsehandleplan for specialklasserne på vej
    • Løbende møde mellem skoleleder og koordinerende læsevejleder
    • Procedurer for afvikling af folkeskolens prøver på særlige vilkår
    • Afklaring og procedurer for hvem der gør hvad – f.eks. når en elev testes ordblind
    • 4 læsebåndsforløb med fastlagte forskellige temaer, som involverer forskellige faglærere
    • Systematik omkring opsamling af elevernes faglige progression
    • Handleplaner for alle ordblinde elever
    • Forventning om evaluering efter igangsatte indsatser
    • Ledelsen rammesætter læseaktiviteter
    • Løbende proces-evaluering i form af spørgeskemaer, evaluering af læsebånd, interview af en gruppe forældre
    • Meget fokus på at konsolidere og at de tiltag, som er søsat fastholdes
    • Efter år 1 – flere lærere ønsker også tiltag på mellemtrinnet
    • De to første år deltog læsevejlederen i “boost”-timerne i 10. klasse (2 ugentlige lektioner i undervisningen eller i planlægningen af undervisningen) – det gør hun ikke på samme måde mere – nu er det tilbud om kurser i løbet af året
    • Lærerne har mindst en gang om året udfyldt et spørgeskema om projektet

    Læsevejledere/ressourcepersoner

    • Uddannelse af 2 nye læsevejledere - fra én læsevejleder til nu tre og en lærer fra støttecenteret i 0.-2. klasse
    • Oversigt over årets læsevejlederens aktiviteter – godkendt og prioriteret sammen med ledelsen
    • År 3 har det nye læsevejlederteam regelmæssige sparringsmøder med erfaringsudveksling
    • Afvikler individuelle test som en del af læsekonferenceforberedelsen
    • Ordblindetest og efterfølgende information til forældre og lærere
    • Afvikler elevkurser – intro til LST, fortsætterkurser, LST til FP9 og FP10
    • Sparring med lærerteam
    • Mulighed for co-teaching
    • Oplæg forud for læsebånd og opsamling på evaluering
    • Kurser i LST, læseforståelsesstrategier og andre læsefaglige emner for alle lærere
    • Aktionslæring med årgangsteamet omkring faglig læsning – i sammenhæng med oplæg

    Lærere

    • Alle lærere deltager i mindst én læsekonference om året. Alle faglærere får en oversigt over årgangens elever i læsevanskeligheder samt teamets aftaler og mål
    • Afvikler klassetest i læsning og stavning efter testplan
    • Samarbejde om at afvikle læsebånd på årgangen
    • En synlig indsats og fokus på at alle lærere har et sprog for at tale om læsning
    • Kontakt med forældrene

    Elever

    • Kender de andre ordblinde i klassen og på årgangen
    • Kurser i LST og gode strategier for ordblinde
    • Særlige kurser op mod de skriftlige forprøver i november og prøverne i maj
    • Individuelle handleplaner
    • Læringssamtaler om testresultater
    • Oplæg for klasserne om ordblindhed
    • Kender nu ”læsedamen” og it-vejlederen
    • Test ved skolestart af nye elever i 8. ESAA-klasser (idrætstalentklasser på 8. årgang) og 10. klasser – i 10. klasse individuelle samtaler på baggrund af testene

    Forældrene

    • Forældremøder for ordblindes forældre
    • Skriftlig vejledning til, hvordan forældrene kan hjælpe i overgangen til ungdomsuddannelse
    • Artikler i ”Rundologien” – skolens forældreblad
    • Møde, evt. med deltagelse af læsevejleder i forbindelse med ordblindetest
    • Forsøg på mellemtrinnet med deltagelse af læsevejleder i én årlig skole/hjemsamtale
    • På vej – netværksmøder for ordblinde elevers forældre

    I Aarhus og i Danmark

    Sidst opdateret: 27. november 2023