Tiltag i Rundhøjprojektet
Efterhånden som projektet skred frem, blev listen over indsatser og tiltag længere. Her kan du se en samlet oversigt.
I løbet af Rundhøjprojektets levetid blev der løbende "bygget på" med indsatser og tiltag, der både skulle bidrage til at skabe lige deltagelsesmuligheder for elever i læsevanskeligheder (herunder ordblinde) på Rundhøjskolen og styrke ledelse, medarbejdere og organisationens evne til at finde og ruste elever i læsevanskeligheder.
Skolen
- Skolen har nu en læsehandleplan og en testoversigt
- Læsekonferencer på alle årgange med deltagelse af læsevejleder (som leder og strukturer møde og indhold), pædagogisk leder og årgangens primærlærere. Alle lærere skal deltage i mindst én konference om året
- Procedurer for afvikling af de nationale test i læsning (også på særlige vilkår)
- Læsehandleplan for specialklasserne på vej
- Løbende møde mellem skoleleder og koordinerende læsevejleder
- Procedurer for afvikling af folkeskolens prøver på særlige vilkår
- Afklaring og procedurer for hvem der gør hvad – f.eks. når en elev testes ordblind
- 4 læsebåndsforløb med fastlagte forskellige temaer, som involverer forskellige faglærere
- Systematik omkring opsamling af elevernes faglige progression
- Handleplaner for alle ordblinde elever
- Forventning om evaluering efter igangsatte indsatser
- Ledelsen rammesætter læseaktiviteter
- Løbende proces-evaluering i form af spørgeskemaer, evaluering af læsebånd, interview af en gruppe forældre
- Meget fokus på at konsolidere og at de tiltag, som er søsat fastholdes
- Efter år 1 – flere lærere ønsker også tiltag på mellemtrinnet
- De to første år deltog læsevejlederen i “boost”-timerne i 10. klasse (2 ugentlige lektioner i undervisningen eller i planlægningen af undervisningen) – det gør hun ikke på samme måde mere – nu er det tilbud om kurser i løbet af året
- Lærerne har mindst en gang om året udfyldt et spørgeskema om projektet
Læsevejledere/ressourcepersoner
- Uddannelse af 2 nye læsevejledere - fra én læsevejleder til nu tre og en lærer fra støttecenteret i 0.-2. klasse
- Oversigt over årets læsevejlederens aktiviteter – godkendt og prioriteret sammen med ledelsen
- År 3 har det nye læsevejlederteam regelmæssige sparringsmøder med erfaringsudveksling
- Afvikler individuelle test som en del af læsekonferenceforberedelsen
- Ordblindetest og efterfølgende information til forældre og lærere
- Afvikler elevkurser – intro til LST, fortsætterkurser, LST til FP9 og FP10
- Sparring med lærerteam
- Mulighed for co-teaching
- Oplæg forud for læsebånd og opsamling på evaluering
- Kurser i LST, læseforståelsesstrategier og andre læsefaglige emner for alle lærere
- Aktionslæring med årgangsteamet omkring faglig læsning – i sammenhæng med oplæg
Lærere
- Alle lærere deltager i mindst én læsekonference om året. Alle faglærere får en oversigt over årgangens elever i læsevanskeligheder samt teamets aftaler og mål
- Afvikler klassetest i læsning og stavning efter testplan
- Samarbejde om at afvikle læsebånd på årgangen
- En synlig indsats og fokus på at alle lærere har et sprog for at tale om læsning
- Kontakt med forældrene
Elever
- Kender de andre ordblinde i klassen og på årgangen
- Kurser i LST og gode strategier for ordblinde
- Særlige kurser op mod de skriftlige forprøver i november og prøverne i maj
- Individuelle handleplaner
- Læringssamtaler om testresultater
- Oplæg for klasserne om ordblindhed
- Kender nu ”læsedamen” og it-vejlederen
- Test ved skolestart af nye elever i 8. ESAA-klasser (idrætstalentklasser på 8. årgang) og 10. klasser – i 10. klasse individuelle samtaler på baggrund af testene
Forældrene
- Forældremøder for ordblindes forældre
- Skriftlig vejledning til, hvordan forældrene kan hjælpe i overgangen til ungdomsuddannelse
- Artikler i ”Rundologien” – skolens forældreblad
- Møde, evt. med deltagelse af læsevejleder i forbindelse med ordblindetest
- Forsøg på mellemtrinnet med deltagelse af læsevejleder i én årlig skole/hjemsamtale
- På vej – netværksmøder for ordblinde elevers forældre
I Aarhus og i Danmark
- Podcast om læsebånd - Nationalt Videncenter for læsning
- Oplæg for LST-vejledere på KCL om systematikken og anvendelsen af test
- Oplæg i januar på konferencer i København og Aarhus om Rundhøjprojektet generelt og evalueringsdesignet
- Oplæg på Ordblinde- og it-konferencen i september 2021 om LST i alle fag
- Film om læsning i matematik – Ordblindenetværket
- Sideprojektet – om ordblindes overgang til ungdomsuddannelser – undersøgelse og forslag til tiltag
- Værdi for borgeren – ledelseskonference om Samskabelse og vidensbaseret ledelse Aarhus kommune
Sidst opdateret: 27. november 2023