Gå til hovedindhold

Idrætsskole

Vi tror på, at børn skal bevæge sig for at trives og lære. Derfor har vores elever mere (og sjovere og mere spændende) idræt og bevægelse end elever på andre skoler.

  • Læs op

Indhold

    Som idrætsskole stræber vi efter, at vores elever har 60 minutters idræt og bevægelse hver dag: Dels har eleverne mere idræt på skemaet end andre folkeskoler, dels er det naturligt for vores lærere og pædagoger at planlægge undervisning præget af bevægelse og aktiviteter væk fra den ”traditionelle” tavleundervisning.

     

    Børne- og Undervisningsministeriet anbefaler 60 minutter med idræt ugentligt på 1.-6. klassetrin – og 90 minutter ugentligt på 7.-9. klassetrin. På Rundhøjskolen har vi hele 225 minutter hver uge – fordelt på fem lektioner a 45 minutter.

    Som ugentlige gæsteinstruktører har vi flere gange haft fornøjelsen af de dygtige dansere Sandra Sørensen og Malthe Brinch Rohde, som har danset sammen siden 2012. De har repræsenteret Danmark ved EM og VM Latin siden 2013.

    Idræt og bevægelse styrker vores kerneopgave

    Vi tror på, at børn skal bevæge sig for at trives og lære. Og vi er af den opfattelse, at idræt og bevægelse simpelthen styrker vores kerneopgave med at danne og uddanne børn og unge. Forskning viser nemlig, at bevægelse gør godt for elevernes koncentration, fokuseringsevne og læring. 

     

    Bevægelsesaktiviteter er uafhængige af køn, sociale forhold, kultur og bevægelseserfaringer. Idræt, leg og bevægelse kan derfor også engagere børn i nye relationer og venskaber – og samtidig forebygge mobning.

     

    Desuden tror vi på, at man kan påvirke børns trivsel positivt, hvis de fra barnsben får etableret sunde vaner med hensyn til kost og motion.

        

    11 argumenter for, at idræt og bevægelse i skolen er godt

    Magasinet Idræt i Skolen, som Dansk Skoleidræt udgiver, listede i udgave nr. 2 i 2018 en stribe argumenter for, at vi i skolen skal bevæge os i løbet af skoledagen. 

    1 Eleverne bliver dygtigere

    Forskning viser, at fysisk aktivitet før, under og efter skole fremmer børn og unges faglige præstationer i skolen. Et forskningsprojekt fra 2016 viser for eksempel, at de elever, der bevæger sig i løbet af matematiktimerne, forbedrer sig med 35 procent i en matematiktest i forhold til dem, der sidder stille. Giver man ydermere eleverne seks timers ekstra idræt om ugen oven i den aktive matematik, forbedrer elevernes deres matematikpræstation med hele 68 procent i forhold til gruppen, der fik almindelig matematikundervisning. Fysisk aktivitet forebygger fald i koncentrationsevnen og forlænger den samlede indlæringsperiode.

    2 Eleverne får et bedre fysisk helbred

    Fysisk aktivitet har en positiv effekt på muskel- og knoglestyrke, kredsløb, kropsvægt, stofskifte og kondital. Samtidig forebygger fysisk aktivitet en række sygdomme, blandt andet hjerte-kar-sygdomme, diabetes og kræft.

    3 Det er aldrig spild af tid

    Et studie viser, at selv når der tages tid fra boglig undervisning til fordel for fysisk aktivitet, sker det ikke på bekostning af børn og unges præstation i skolen.

    4 Eleverne husker og forstår stoffet bedre

    Studier har vist, at fysisk aktivitet forbedrer børns kort- og langtidshukommelse. Når man bruger kroppen i forbindelse med undervisningen, beriges den med indkodning, der sker i hjernen, med kropslige erfaringer og sanser, hvilket gør, at eleverne husker og forstår stoffet bedre. Forskerne taler om "embodiment" i forbindelse med den styrkede læringsproces.

    5 Eleverne får bedre mental sundhed

    Fysisk aktivitet kan understøtte elevens selvopfattelse og skabe øget selvtillid og selvværd. Samtidig forebygger det depression og stress på både kort og langt sigt.

    6 Lærerne kan se, det virker

    Næsten 80 procent af lærerne mente i 2016, at motion og bevægelse i undervisningen (i varierende grad) har en positiv effekt på elevernes læring.

    7 Eleverne får en bedre motorik

    Fysisk aktivitet medfører øget koordinationsevne og motorisk bevidsthed, og den motoriske kontrol, for eksempel koordination og balance, styrkes bedst under opvæksten. God motorik er en forudsætning for at deltage i en række sociale sammenhænge og gavner desuden børn og unges tankeproces (kognition) og præstation i skolen.

    8 Eleverne synes, det er en god idé

    Følgeforskningen på folkeskolereformen viser, at tre ud af fire elever kan lide at være fysisk aktive. Eleverne svarer desuden, at de oplever mindre larm i timerne, hvis læreren ofte inddrager motion og bevægelse i undervisningen.

    9 Elevernes forudsætninger for indlæring forbedres

    Studier viser, at fysisk aktivitet har en positiv effekt på de såkaldte “eksekutive funktioner”. Eksekutive funktioner dækker over forskellige kognitive egenskaber (som for eksempel arbejdshukommelse og evnen til at fokusere), der har vist sig at forudsige faglig præstation og succes i arbejdslivet bedre end IQ.

    10 Skoledagen bliver mere varieret

    Otte ud af ti elever i 5., 7. og 9. klasse finder skoledagen lidt eller alt for lang, viser en national kortlægning af elevernes oplevelse af skolen i skolereformens tredje år. Bevægelse er en måde at variere den lange skoledag på.

    11 Eleverne trives bedre sammen

    Idræt, leg og bevægelse kan engagere børn i nye relationer og venskaber og dermed forebygge mobning. Fysisk aktivitet, der tager højde for børn og unges forskelligartede baggrunde og forudsætninger, bidrager til at fremme social inklusion.

    "Idræt i Skolen" har angivet følgende kilder: Dansk Skoleidræts faktaark, Københavns Universitet: “Børn, unge og fysisk aktivitet - en konsensuskonference”, Dansk Skoleidræt: temahæfte om "Skolebørn og fysisk aktivitet", M.H. Nielsen: "The effect of classroom based physical acitivity on cognition and academic achievement", VIVE: "Elevernes opfattelse af skolen i folkeskolereformens tredje år. En kortlægning" og Chander og Tricot: "Mind Your Body".

        

    Spændende idrætsundervisning

    Forløb med skiftende temaer og ugentlige gæsteinstruktører er med til at gøre vores idrætsundervisning sjovere og mere spændende. Vi tilrettelægger undervisningen i samarbejde med ESAA (Elitesportsakademi Aarhus) og lokale idrætsforeninger. Og man skal ikke lade sig skræmme af ordet ’elite’. Ideen med vores idrætsundervisning er, at alle skal kunne være med, at det er sjovt at øve sig, og at det ikke handler om at være den bedste, men bedst mulig.

     

    I 1.-7. klasse har vi til hvert af de otte årlige temaforløb tilknyttet en instruktør fra en lokal idrætsforening. I 8. og 9. klasse er der lige så dygtige instruktører på de fleste forløb.

     

    Instruktøren deltager i de oftest fire uger lange forløb i undervisningen en gang om ugen sammen med elever, lærere og pædagoger og er med til at planlægge forløbene, vælge og sætte øvelser i gang og følge op på elevernes udvikling. I ugens øvrige idrætstimer arbejder elever, lærere og pædagoger videre med øvelserne.

     

    Badminton

    Emilie Juul (på billedet) og Peter Lauritzen, ungdomstrænere i Højbjerg Badminton Klub, har været ugentlige gæsteinstruktører på et badmintonforløb i 1.-7. klasse.

    Dans

    Energiske Elise Andersen, som er lærer og danseinstruktør, blandt andet hos Let's Dance, har været tilknyttet som ugentlig gæsteinstruktør på et danseforløb i 1.-7. klasse. Hun lærte eleverne en masse sjove og anderledes koreografier til aktuelle musikhits.

    Atletik

    Anne Farum, ungdomstræner for atleter på 14-15 år i Aarhus 1900 Atletik og Løb og selv diskos- og hammerkaster, har været ugentlig gæsteinstruktør på et atletikforløb i 1.-7. klasse. Anne udfordrede i forløbet eleverne på både deres koordination og tekniske kunnen inden for atletikkens discipliner.

    Basketball

    Tyske Max Eckert har været ugentlig gæsteinstruktør på et basketballforløb i 1.-7. klasse. Max er tidligere basketballspiller i den bedste basketrække i Tyskland og guldvindende træner for tyske U15- og U16-hold, og nu headcoach for Bakken Bears’ U19- og 1. divisionshold. Sammen med lærere og pædagoger hjalp eleverne med at øve sig på koordination, boldbehandling og kendskab til det færdige spil.

    Amerikansk fodbold

    I et forløb med en variant af amerikansk fodbold kaldet flag football har 8. og 9. klasserne haft Frederik Daugaard Andersen som ugentlig gæsteinstruktør. Frederik er semiprofessionel spiller og har tidligere spillet i Australien, men slår nu sine folder i Aarhus Tigers.

    Cykelcross

    Den firdobbelt danmarksmester i cykelcross Joachim Parbo har været tilknyttet som gæsteinstruktør på et cykelcross-forløb i 8. og 9. klasse. Øvelserne fandt sted på skolens område - på asfalt, græs, skrænter og kantstene og havde til formål at gøre eleverne mere fortrolige med deres cykler og lære dem lidt tricks og blær.

        

    Idrætsundervisning i spændende indpakning

    Vi tilrettelægger vores idrætsundervisning i samarbejde med ESAA (Elitesportsakademi Aarhus) og lokale idrætsforeninger. Derfor kalder vi vores aldersrelaterede idrætsundervisning for ESAA Pre-KidsESAA KidsESAA Young og ESAA Teen

    Børnehaveklassen fungerer som et forberedende år, hvor skolens nye elever skal lære, hvad det vil sige at gå i skole. Det gælder selvfølgelig også med hensyn til idrætsundervisningen. På årgangen har vi med ESAA Pre-Kids en blød indflyvning til ESAA Kids, som eleverne får på skemaet i 1. klasse. 

    Vi arbejder i børnehaveklassen generelt med at skabe struktur og forudsigelighed, som er vigtig og medvirkende til at give børnene den nødvendige tryghed til at lære. Vi har ikke gæsteinstruktører, som vi har i ESAA Kids, ESAA Young og ESAA Teen, men vi arbejder alligevel på samme måde - og ønsker at gøre børnene fortrolige - med en undervisningsform, hvor vi i forløb arbejder med basisfærdigheder og grundlæggende kropsfærdigheder. Nøgleordene er koordination, leg og bevægelse.

    Ligesom i ESAA Kids handler vores idrætsundervisning på 0. årgang om at sikre idræt og bevægelse 

    • på et niveau hvor alle kan være med, 
    • hvor det er "sjovt at øve sig", og
    • hvor der gives mulighed for at realisere den enkeltes potentiale og drøm.

    Sammen med ESAA (Elitesportsakademi Aarhus) og lokale idrætsforeninger har vi nemlig et partnerskabsprojekt med det mål at sikre idræt og bevægelse til de yngste borgere i Aarhus 

    • på et niveau hvor alle kan være med, 
    • hvor det er "sjovt at øve sig", og
    • hvor der gives mulighed for at realisere den enkeltes potentiale og drøm.

    Med ESAA Kids vil vi gøre vores til, at eleverne kommer til at mestre grundlæggende kropsfærdigheder. Dét lægger nemlig fundamentet for livslang sundhed og trivsel. ESAA Kids' fokus er kroppens ABC og "FUNdamentals".

    Ugentlig gæsteinstruktør i et atletikforløb i 1.-7. klasse Anne Farum fra Aarhus 1900 Atletik og Løb inviterede elever, lærere og pædagoger til 'atletikstævne' på Viby Stadion. Her fik eleverne lov til at prøve at slå deres egen PR i 60 meter, længdespring og hylerkast 😍.

    Otte årlige temaforløb

    ESAA Kids består af otte årlige temaforløb af hver fire ugers varighed. Undersøgelser tyder på, at netop forløb a fire til seks ugers varighed har en positiv afsmitning på børns idrætsvaner på længere sigt og deres tilknytning til idrætsforeninger. Og i forhold til sidstnævnte er det jo netop en af intentionerne med folkeskolereformens åben skole, ligesom danskernes tilknytning til foreningslivet også indgår i Danmarkskanonen fra 2016.

    Forløbene baserer sig på fem overordnede temaer:

    • Boldbasis og -spil: Eleverne skal blive ven med bolden og blandt andet øve sig på at sparke, kaste, gribe, drible osv.
    • Redskabsaktiviteter: Eleverne kender og kan bruge gymnastikredskaber og kan udføre grundlæggende gymnastiske bevægelser.
    • Kropsbasis: Eleverne lærer deres krop at kende gennem øvelser i bl.a. kropsspænding og balance samt sansemotorik og bevægelighed.
    • Dans og udtryk: Eleverne kan bevæge sig rytmisk til forskellige musikformer og med bevægelse skabe enkle kropslige udtryk.
    • Løb, spring og kast: Legerelaterede øvelser, som introducerer eleverne til grundlæggende færdigheder inden for blandt andet atletik. Fokus på stabilitet, udholdenhed og koordination.

    ​De fem temaer knytter sig direkte til Undervisningsministeriets Fælles Mål for idrætsfaget, blot i en ny og anderledes indpakning. Der er særligt fokus på balance mellem individuel sport og holdsport og mellem idræt med og uden redskaber.

     

    Fem ugentlige lektioner

    Eleverne i 1.-3. klasse har fem ugentlige ESAA Kids-lektioner.

    Kompetente instruktører

    Til hvert temaforløb knyttes en instruktør fra en af de idrætsforeninger, ESAA samarbejder med. Instruktøren deltager i mandagens ESAA Kids-timer sammen lærere og pædagoger, hvor de er med til at lægge en udviklingsplan for forløbet, vælge øvelser, sætte dem i gang og følge op i forhold til elevernes udvikling.

    Afslutninger med et formål

    Hvert forløb markeres med en afslutning. I forløbene kan børnene lære at sætte sig realistiske mål og træne og øve sig for at nå dem, og her er det netop optimalt med en formel afslutning som deadline. Her gælder det ikke om at vinde eller være bedst, men bedst mulig - og kunne se resultatet af egne anstrengelser. Målet er, at eleverne ser og tager de positive aspekter af at gøre en indsats og træne og øve sig med sig i skolens øvrige fag.

    Sammen med ESAA (Elitesportsakademi Aarhus) og lokale idrætsforeninger har vi et partnerskabsprojekt med det mål at sikre idræt og bevægelse til de yngste borgere i Aarhus 

    • på et niveau hvor alle kan være med, 
    • hvor det er "sjovt at øve sig", og
    • hvor der gives mulighed for at realisere den enkeltes potentiale og drøm

    Mens ESAA Kids fokuserer på kroppens og idrættens ABC og basisfærdigheder, handler ESAA Young om disciplinorienterede basisfærdigheder og sportens og spillets ABC. I den forbindelse følger naturligt et mindre fokus på den enkelte elev og et større fokus på eleverne på gruppeniveau.

    Hakan Basel har været ugentlig gæsteinstruktør på et fodboldforløb i 1.-7. klasse. Hakan har en bred erfaring som både spiller og træner - og er cheftræner for U19 Division i IF Lyseng.

    Fire velvalgte temaer

    ESAA Young består af otte årlige temaforløb af hver fire ugers varighed. Undersøgelser tyder på, at netop forløb a fire til seks ugers varighed har en positiv afsmitning på børns idrætsvaner på længere sigt og deres tilknytning til idrætsforeninger. Og i forhold til sidstnævnte er det jo netop en af intentionerne med folkeskolereformens åben skole, ligesom danskernes tilknytning til foreningslivet også indgår i Danmarkskanonen fra 2016.

    Forløbende baserer sig på fem overordnede temaer: 

    • Boldbasis og -spil
    • Redskabsaktiviteter
    • Kropsbasis
    • Dans og udtryk
    • Løb, spring og kast

    ​De fem temaer knytter sig direkte til Undervisningsministeriets Fælles Mål for idrætsfaget, blot i en ny og anderledes indpakning. 

     

     

    Fem ugentlige lektioner

    Eleverne i 4. og 5. klasse har tre ugentlige ESAA Young-lektioner og to ugentlige svømmelektioner.

    Eleverne i 6. og 7. klasse har fem ugentlige ESAA Young-lektioner.

    Kompetente instruktører

    Til hvert temaforløb knyttes en instruktør fra en af de idrætsforeninger, ESAA samarbejder med. Instruktøren deltager i mandagens ESAA Young-timer sammen med lærere og pædagoger, hvor de er med til at lægge en udviklingsplan for forløbet, vælge øvelser, sætte dem i gang og følge op i forhold til elevernes udvikling.

    Afslutninger med et formål

    Hvert forløb markeres med en afslutning. I forløbene kan børnene lære at sætte sig realistiske mål og træne og øve sig for at nå dem, og her er det netop optimalt med en formel afslutning som deadline. Her gælder det ikke om at vinde eller være bedst, men bedst mulig - og kunne se resultatet af egne anstrengelser. Målet er, at eleverne ser og tager de positive aspekter af at gøre en indsats og træne og øve sig med sig i skolens øvrige fag.

    Sammen med ESAA (Elitesportsakademi Aarhus) og lokale idrætsforeninger har vi nemlig et partnerskabsprojekt med det mål at sikre idræt og bevægelse til børn og unge i Aarhus 

    • på et niveau hvor alle kan være med, 
    • hvor det er "sjovt at øve sig", og
    • hvor der gives mulighed for at realisere den enkeltes potentiale og drøm

    Med ESAA Teen i 8. og 9. klasse bygger vi oven på de kompetencer, eleverne har fået via ESAA Kids og ESAA Young. Oven i hatten får eleverne en instruktøruddannelse. De får med andre ord papir på deres erhvervede kompetencer. Vores 8. klasser får et selvstændigt forløb, hvor de bliver klædt på til opgaven.

    Mange unge mister i teenageårene desværre motivationen til selv at være fysisk aktive i idrætsklubber, men med en instruktøruddannelse giver vi dem andre muligheder for at bevare tilknytningen til foreningslivet. På den måde ligger der også et element af demokratisk dannelse: Vi ønsker at dyrke elevernes lyst og vilje til at gøre noget for andre, tage ansvar og involvere sig. Danskernes tilknytning til foreningslivet indgår i i øvrigt også i Danmarkskanonen fra 2016.

    Fire velvalgte temaer

    ESAA Teen består af temaforløb a flere ugers varighed i både efterår og forår - nøjagtig som de er vant til fra ESAA Kids og ESAA Young. 

    Eleverne kan blandt andet blive mødt af følgende temaer: 

    • Power (crossfit, cirkeltræning, aerobics)
    • Aerob træning
    • Dans 
    • Kampsport

    ​De fire temaer knytter sig direkte til Undervisningsministeriets Fælles Mål for idrætsfaget, blot i en ny og anderledes indpakning.


    Fem ugentlige lektioner

    Eleverne i 8. og 9. klasse har fem ugentlige ESAA Teen-lektioner.

    Kompetente instruktører

    Til hvert temaforløb knyttes en instruktør fra en af de idrætsforeninger, ESAA samarbejder med. Instruktøren deltager en gang om ugen i undervisningen, hvor de er med til at lægge en udviklingsplan for forløbet, vælge øvelser, sætte dem i gang og følge op i forhold til elevernes udvikling.

     

    Vi har længe haft et godt øje til idræt

    Idræt "fyldte" allerede på Rundhøjskolen, før vi blev idrætsskole i 2010:

    • I 1998 oprettede vi i samarbejde med AGF en særlig 10. klasse-linje for fodboldtalenter.
    • I 2000 udvidede vi i samarbejde med Aarhus Håndbold med en håndboldlinje.
    • I 2002 gav vi eleverne i 8. klasse mulighed for at vælge idræt som valgfag.

    De mange sportselever fra nær og fjern betød en masse nye kulturer, som samtidig sendte en masse positive signaler til de andre elever på skolen. Som en naturlig konsekvens af succesen med sportsklasserne søgte vi 2006 om at blive elitesportsskole, hvor elever med særlige idrætstalenter har mulighed for at kombinere træning med uddannelse. På den måde startede vores samarbejde med ESAA (Elitesportsakademi Aarhus).

    Idræt gennem tiden på Rundhøjskolen
    Sidst opdateret: 18. september 2024