På Rundhøjskolen vil vi styrke alle elevers læsefærdigheder. Ud over det daglige og individuelle fokus på hver elev har vi en struktureret læsehandleplan, der understøtter opfølgningen på vores læseindsatser. Vi tester elevernes læseudvikling og drøfter denne på læsekonferencer. Det kan du læse mere om længere nede på siden.
Vores læsebånd
Nogle gange i løbet af året arbejder vores klasser struktureret med læsning i 20 minutter hver dag. Vi kalder det læsebånd.
Vi har erfaret, og forskningen har i øvrigt også vist, at vi kommer længst ved at arbejde med læseglæde. Derfor har vi de senere år skruet ned for antallet af obligatoriske læsebånd i løbet af skoleåret. Og i stedet indført en læsefest for hele skolen, der skal fungere som gnist til et videre forløb med læseglæde.
Læs om vores tidligere indsatser med læsebånd - artikel i vores blad
Artiklen er fra vinteren 2019/2020, og der er sket ændringer af læsebåndene siden hen.
Læs omtalen af læsebånd i vores blad, Rundologien - nr. 23 vinter 2019/2020
Podcast
Nationalt Videncenter for Læsning var i december 2018 på besøg på skolen for at interviewe en af vores læsevejledere og nogle af vores elever for at høre om vores arbejde med læsebånd. Det kom der en spændende podcast ud af.
Lyt til podcasten (17 minutter)
Vores opfølgning
En gang om året holder klassens lærere en læsekonference, hvor de sammen med en læsevejleder og ledelsen foretager samlede vurderinger af elevernes læseudvikling. Vurderingerne sker på baggrund af:
- lærernes løbende evaluering af undervisningen,
- elevernes afleveringer eller produkter,
- observationer af og samtaler med elever,
- faglige og diagnostiske test samt
- Folkeskolens Nationale Overgangstest.
Folkeskolens Nationale Overgangstest i 'dansk, læsning' er obligatorisk på 2., 4., 6. og 8. klassetrin og er ét element i den løbende opfølgning på klassernes og elevernes læseudvikling:
- Skolens vejleder analyserer resultaterne
Når en klasse har gennemført den nationale overgangstest, bearbejder læsevejlederen resultaterne og forbereder en præsentation for dansklæreren.
- Samtale mellem skolens læsevejleder og dansklæreren
Dansklærer og læsevejleder gennemgår sammen resultaterne for hver enkelt elev. Og de ser på resultater fra tidligere test for at se udviklingen og taler om lærerens egne observationer fra dagligdagen. Desuden taler dansklærer og læsevejleder om de forskellige muligheder for at hjælpe hver enkelt elev yderligere på vej i læseudviklingen.
- Klasselæsekonference - med lærerteam, ledelse og læsevejleder
Hvor samtalen med dansklæreren handlede om de enkelte elever, handler klasselæsekonferencen om hele klassens niveau. Og alle får en status på udviklingen og de indsatser, der er aftalt mellem læsevejleder og dansklærer. Målet er, at faglærere og dansklærere får et fælles udgangspunkt for at differentiere læseundervisningen.
- Elevsamtale/skolehjemsamtale
Elevens læseudvikling er naturligvis et fast emne på skolehjemsamtalerne, og vores elever og deres forældre får naturligvis resultatet af de nationale overgangstest.
Forstærket indsats for ordblinde i overgangen til ungdomsuddannelse
Vores systematiske tilgang med læsebånd, test og læsekonferencer er kommet i kølvandet på et samarbejde, som vi i 2016 indledte med Kompetencecenter for Læsning. Først ville vi sammen skabe et særligt beredskab for elever i læse- og stavevanskeligheder i vores 10. klasser, men dét arbejde blev allerede året efter til et nyt projekt, hvor vi ville finde og og ruste ordblinde elever i 7.-10. klasse. Læs mere om Rundhøjprojektet.
I forlængelse af vores styrkede indsats for at finde og ruste ordblinde elever i 7.-10. klasse har vi sat gang i en indsats, som skal sikre ordblinde elever en bedre overgang fra grundskole til ungdomsuddannelse. Målet med indsatsen er, at samtlige ordblinde unge, uafhængigt af deres sociale baggrund og specifikke valg af ungdomsuddannelse, oplever et fleksibelt, effektivt og helhedsorienteret forløb, som tager højde for deres funktionsnedsættelse.
Erfaringer peger nemlig på, at overgangen fra grundskole til ungdomsuddannelse typisk er særligt svær for ordblinde, både fordi der er tale om et stort skift, men også fordi overgangen bærer præg af ufleksible, administrative procedurer, der går på tværs af uddannelsessystemet.
Læs mere om vores indsats på faellesomaarhus.aarhus.dk