10. klasse ESAA

Med 10. klasse i ESAA-regi kommer dit fokus på træning og dit ønske om at gøre dig klar til en ungdomsuddannelse til at gå hånd i hånd.

Fra og med skoleåret 2023-2024 har vi ikke længere almene 10. klasser på Rundhøjskolen. Heldigvis har vi fortsat 10. klasser i ESAA-regi.

Alternativ til efterskole

Er du blandt de absolut bedste til din sportsgren på din årgang, er vores ESAA-10. klasse lige noget for dig. Hos os kommer dit fokus på træning og ønske om at gøre dig klar til en ungdomsuddannelse til at gå hånd i hånd. Du får tid til at overveje, hvilken uddannelsesvej du vil forfølge – samtidig med at du kan fokusere på din træning.

Vi tilbyder et spændende og idrætspræget undervisningsmiljø: Du vil opleve klassekammerater, der ligesom dig har sportslige ambitioner og drømme, og engagerede lærere, der ikke bare vil booste dig i dansk, engelsk og matematik, men også hjælpe dig godt på vej på din talentrejse og i din personlige udvikling.

Tirsdag og torsdag morgen står der 'morgentræning' på skoleskemaet, som også byder på fem ugentlige lektioner med ESAA Life, hvor vi folder dual career-begrebet ud.

Og så er der også en udlandstur på programmet – i skoleåret 2023/2024 skal vores ESAA10-klasse på skitur til Østrig.

ESAA10 bliver et fedt 10. klasseår. Det er tæt på at være efterskole - bare uden overnatning! ❤️

Samarbejde med ESAA

Vi tilbyder ESAA10 i samarbejde med ESAA (Elitesportsakademi Aarhus). Vores samarbejde bygger på Team Danmarks koncept for idrætsskoler. Konceptet har til formål at sikre, at talenter inden for en række idrætsgrene får mulighed for at kombinere træning og skolegang på en social og idrætsfaglig hensigtsmæssig måde. Målet er at give idrætstalenter som dig de bedst mulige udviklingsmuligheder, samtidig med at du kan passe din skolegang og opnå faglige resultater.

For at blive elev i vores ESAA-10. klasse skal du søge om sportslig godkendelse hos ESAA. Læs mere længere nede på siden.

ESAA Life

Fagligt højt og idrætspræget undervisningsmiljø

Vi bestræber os på at gøre dansk-, matematik- og engelsk-timerne i ESAA10 så ”idrætsprægede” som muligt. For eksempel kan du i dansktimerne under overskriften ”Sporten på tryk” komme til at arbejde med den journalistiske genre. Eller du kan få til opgave at skrive et debatoplæg om sportsetik og doping.

Ud over de obligatoriske timer dansk, matematik og engelsk har du på skoleskemaet i ESAA10 hver uge linjefaget ESAA Life. Derudover kan du vælge tilbudsfagene tysk og fysik/kemi.

ESAA Life

I vores ESAA Life-timer folder vi dual career-begrebet ud. Dual career er ideen om det hele idrætsmenneske, der har en hverdag med fornuftige prioriteringer og god balance mellem sport, uddannelse og sociale forpligtelser.

Vi hjælper dig med at udvikle og arbejde med dit talent, ruste dig til fremtiden og gøre dig til en livsduelig samfundsborger. Vi beskæftiger os med samfund, kultur, identitetsdannelse og personlig udvikling.

• Med besøg på forskellige ungdomsuddannelser og virksomheder vil vi hjælpe dig til at træffe et valg om ungdomsuddannelse.
    • Med DIF’s instruktørkursus vil vi ud over at give dig en generel introduktion til at være træner give dig en forståelse af den idrætsverden, du er en del af.
    • Vi arbejder med en øget forståelse for og indsigt i, hvad der er vigtigt for et idrætstalent. For eksempel hvad kosten betyder, hvordan du bedst planlægger din træning og undgår skader.
    • Vi vil besøge nogle af de idrætsmiljøer, vores ESAA10-elever kommer fra, og på den måde komme tættere på hinanden – både som mennesker og sportsudøvere.

Som andre 10. klasser har vi i øvrigt og selvfølgelig også brobygning, OSO-opgave og terminsprøver.

Morgentræning

Tirsdag og torsdag morgen står der 'morgentræning' på skoleskemaet. Vores ESAA-elever har morgentræning i deres egne klubber to gange om ugen, tirsdag og torsdag morgen, inden skolen starter kl. 10.15 (3. og 4. lektion er forskudt med et kvarter ift. skemaet). Elever, som dyrker en idrætsgren, der ikke tilbyder disciplinspecifik morgentræning, kan sagtens være en del af ESAA alligevel. I disse tilfælde fungerer basis- og styrketræning som morgentræning, ligesom eleverne kan benytte kurser, fysioterapi osv. Eleverne kan også organisere individuel træning i samarbejde med deres klub.

Skema-eksempel

To til tango

I ESAA10 har vi den klare ambition at hjælpe dig med at udvikle og arbejde med dit talent, ruste dig til fremtiden – både som menneske og som borger – og hjælpe dig med at blive klar til en ungdomsuddannelse. Men der skal to til tango. Derfor har vi nogle simple, men klare forventninger til vores 10. klasseelever:

• Du skal have et personligt mål med at gå i 10. klasse
    • Du har ambitioner og er motiveret for uddannelse
    • Du skal være åben og imødekommende, både over for personale og andre elever
    • Du skal udvise interesse for skolen og dine fag
    • Du møder hver dag – og til tiden
    • Du deltager aktivt i timerne, samarbejder og laver lektier

Derudover gælder vores ordensregler.

Sådan søger du

ESAA's hjemmeside kan du se, hvad du skal leve op til for at kunne blive optaget i en ESAA-klasse. Det er ESAA, der foretager vurderingen af de enkelte elever. For at blive optaget i en ESAA-klasse skal du søge ESAA om sportslig godkendelse. Får du den, skal du senest 1. marts søge om 10. klasse på Rundhøjskolen på optagelse.dk.

Infomøder

ESAA holder informationsmøde om ESAA i 8., 9. og 10. klasse
    onsdag 29. november 2023 kl. 17-18.30
    Mødet kræver tilmelding på www.esaa.dk.

Vi holder informationsmøde og fortæller om ESAA-skolegang på Rundhøjskolen
    onsdag 17. januar 2024 kl. 17-18.30
    Mødet foregår i Rundhøjskolens idrætshal og kræver ikke tilmelding.

Se slides fra vores infomøde 17. januar 2024

Sådan underviser vi i 10. klasse