Eksempler på vores trivselsarbejde

MOT er skolens seneste tiltag i arbejdet med trivsel blandt eleverne, her i udskolingen. Læs mere om MOT og hvad vi gør i de yngre klasser.

Det er almenkendt, at trivsel og et godt undervisningsmiljø er afgørende for den enkelte elevs mentale sundhed, læring og udvikling. Arbejdet med klasserumskultur og trivsel er og har derfor altid været en naturlig og integreret del af vores hverdag.

I tillæg til det daglige arbejde har vi taget nogle programmer til os, som på den ene eller den anden måde styrker vores indsatser:

• I de yngste klasser gør vi brug af det forebyggende antimobbeprogram Fri for Mobberi,
    • på mellemtrinnet arbejder vi med elevmæglere,
    • og i udskolingen styrker vi kulturen, fællesskabet og den enkeltes mentale modstandskraft med trivselsprogrammet MOT

Fri for Mobberi

I de yngste klasser er vi en del af MaryFonden og Red Barnets antimobbeprogram Fri for Mobberi. Programmet er et godt og konkret værktøj og består af pædagogiske materialer til målrettet at styrke børnefællesskabet og forebygge mobning i indskolingen.

Gennem lege, aktiviteter og samtaler i klasserne arbejder vi med de fire kerneværdier, som Fri for Mobberi bygger: tolerance, respekt, omsorg og mod.

En undersøgelse foretaget af Rambøll for Mary Fonden og Red Barnet har vist, at det gør en signifikant positiv forskel for børnenes velvære, når Fri for Mobberi er en del af hverdagen: Børnene udtrykker i højere grad følelser, bidrager aktivt til positive relationer og udviser empati sammenlignet med børn i institutioner og skoler, der ikke har arbejdet med antimobbeprogrammet.

Elevmæglere

På 6. årgang uddanner vi nogle af vores elever til elevmæglere, så de er rustet til at hjælpe deres yngre skolekammerater med at løse deres konflikter i frikvartererne.

Konflikterne kan være om stort og småt. Det kan være en kamp om gyngen eller uenighed om, hvem der skal være med i legen. Elevmæglerne trøster og hjælper med småkonflikter, inden de bliver for store.

På elevmægleruddannelsen bliver eleverne, som har meldt sig frivilligt, eksperter i konflikttrappen. De bliver via træning og cases også trænet i konflikthåndtering.

På de mellemste årgange benytter vi os også af Social pejling – en indsats, som Aarhus Kommune, Østjyllands Politi og SSP er sammen om. Med Social Pejling er målet at forebygge risikoadfærd gennem arbejdet med flertalsmisforståelser.

MOT

Fra og med skoleåret 2024-2025 er vi blevet en del af MOT, et trivselsprogram, som har til formål at styrke og unges robusthed og livsmestring.

Ud over et behov i tiden for at arbejde med elevernes mentale robusthed ser vi noget universelt værdifuldt ved at hjælpe dem med at indgå aktivt i gode og konstruktive fællesskaber, træne dem i mod og styrke deres mentale modstandskraft.

MOT stammer fra Norge, deraf navnet, som er norsk for mod. Siden starten i 1997 er MOT udviklet til at forebygge problemer med mental sundhed, mobning og mistrivsel. MOT kom til Danmark i 2013, og NGO'en bag trivselsprogrammet samarbejder i dag med mere end 100 danske skoler, uddannelsesinstitutioner og klubber.

MOT er gennemprøvet med gode resultater i Aarhus Kommune. Evalueringer af MOT viser, at trivselsprogrammet bidrager til at øge trivslen og livsmestringen blandt de unge. Der er mindre mobning, stærkere og inkluderende fællesskaber, øget robusthed og mindre alkohol- og stofmisbrug på MOT-skoler. Derudover er fraværet lavere på skoler med MOT, hvilket er vigtigt for at kunne arbejde aktivt med trivslen i fællesskabet.

Eleverne trænes i MOT via skræddersyede programmer med øvelser, værktøjer og manuskripter til alle moduler. Træningen varetages af en gruppe af skolens egne lærere og pædagoger, som er uddannet MOT-coaches.

Sidst opdateret: 26. september 2024