Gå til hovedindhold

Dit barns sociale udvikling og trivsel

På Rundhøjskolen lever vi efter mottoet 'Hvor man trives, lærer man'. Vi arbejder med trivsel og udvikling hver dag. Læs eksempler på hvordan.

Indhold

    Hos os er det vigtigt, at alle tager hensyn til og har respekt for hinanden og har en god omgangstone. Det er fundamentet for trivsel hos alle - uanset om man er elev eller medarbejder.

    Værdiregelsæt 

    Vores værdiregelsæt har til formål at fremme fælles værdier på skolen, engagement og ansvarlighed, udstikke retningslinjer for god adfærd samt sætte pejlemærker for, hvordan vi skaber et trygt og godt skolemiljø. 

    Værdiregelsæt

    Se også vores ordensregler

     

    Fælles opgave 

    Skolens opgave er – sammen med forældrene – at skabe de bedste rammer for den enkelte elev, og samtidig sikre, at alle elever på skolen trives. Forældreopbakning er en af de væsentligste ressourcer i forhold til barnets læring og udvikling. 

    Læs mere om samarbejdet mellem skole og forældre

        

    Trivselsindsatser

    Arbejdet med trivsel er en naturlig og integreret del af vores hverdag. I tillæg til det daglige arbejde har vi taget nogle programmer til os, som på den ene eller den anden måde styrker vores indsatser:

    • I de yngste klasser gør vi brug af det forebyggende antimobbeprogram Fri for Mobberi,
    • på mellemtrinnet arbejder vi med elevmæglere,
    • og i udskolingen styrker vi kulturen, fællesskabet og den enkeltes mentale modstandskraft med trivselsprogrammet MOT

        

    Vi accepterer ikke mobning! 

    Som du kan læse i vores antimobbestrategi, accepterer vi ikke mobning på Rundhøjskolen! Og vi griber straks ind, hvis vi alligevel konstaterer mobning.

    Læs Rundhøjskolens antimobbestrategi 

    I de yngste klasser er vi en del af MaryFonden og Red Barnets antimobbeprogram Fri for Mobberi. Programmet består af pædagogiske materialer, der gør det konkret målrettet at styrke børnefællesskabet og forebygge mobning. Det er et godt og konkret værktøj til at arbejde med trivsel i indskolingen. 

    På de mellemste årgange benytter vi os blandt andet af Social pejling – en indsats, som Aarhus Kommune, Østjyllands Politi og SSP er sammen om. 

     

    Mobiltelefoner og it-udstyr i skolen 

    Som andre uddannelsesinstitutioner oplever vi – i forskelligt omfang på forskellige årgange – at brugen af digitale medier kan påvirke undervisningen og/eller trivslen negativt. På Rundhøjskolen vil vi gøre eleverne så dygtige, som de kan blive – via et skarpt fokus på både høj faglighed og trivsel. Derfor har vi klare holdninger og forventninger til brug af skærme og it i vores undervisning og SFO.

     

    Bevægelse og sund levevis 

    At være idrætsskole forpligter, og vi har derfor holdninger til dannelse, læring og trivsel, som blandt andet også omfatter en sund levevis og sunde kostvaner. Derfor har vi på Rundhøjskolen kommunens måske mest ambitiøse sundhedspolitik. Målet er maksimal trivsel hos alle elever med det formål, at de får mest muligt ud af undervisningen – og måske også nogle sunde livsvaner, der vil følge dem resten af livet.  

    Læs vores sundhedspolitik

    Sidst opdateret: 18. september 2024