Rundhøjskolen leverer flotte resultater, både fagligt og i forhold til god trivsel for både elever og medarbejdere. Her kan du se nogle eksempler.
Link kopieret
Indhold
Vi havde i skoleåret 2023/2024 en undervisningseffekt på +0,4 – det er den tredjebedste blandt folkeskolerne i Aarhus. I perioden 2011-2024 indtager vi en delt 10. plads blandt Aarhus Kommunes 44 folkeskoler (læs mere længere nede på siden).
Vores afgangselever i 9. klasse fik i 2024 en gennemsnitskarakter på 8,2 i de bundne prøver (kommunegennemsnit = 7,6).
Vores elever, særligt de yngste, er blandt dem i Aarhus, der er allermest glade for deres klasse, lærere og skole (læs mere længere nede på siden).
Nogle af de mest tilfredse forældre i hele Aarhus
Vores forældretilfredshed er i top. Den seneste undersøgelse fra 2023 viser, at Rundhøjskolens forældre på stort set alle målte parametre er mere tilfredse end forældrene på såvel landsplan som på kommunalt niveau.
Vores lærere og pædagoger er opmærksomme på elevernes og klassernes trivsel i hverdagen. De bruger også aktivt resultaterne fra den årlige undersøgelse af elevernes trivsel til at følge op på klasseniveau.
Den seneste nationale elevtrivselsmåling fra 2024 viser, at Rundhøjskolens elever ligger i top på flere områder.
Vores elever i 0.-3. klasse er glade for deres klasse, lærere og skole:
Rundhøjskolen var i skoleåret 2023/2024 den tredjebedste skole i Aarhus til at løfte eleverne fagligt. Det viser Undervisningsministeriets opgørelse over de enkelte kommuners og skolers undervisningseffekt.
Vores elever fik i gennemsnit 8,2 i karakter i de bundne prøver, altså de prøver, alle 9. klasse-elever skal op i ved slutningen af skoleåret. Det er 0,4 mere end den gennemsnitskarakter på 7,8, som man ud fra forældrenes baggrund kunne forvente. Forskellen – i vores tilfælde de 0,4 – betegnes som skolens undervisningseffekt.
Bedst undervisningseffekt i fællesprøven i fysik/kemi, biologi og geografi
Rundhøjskolens undervisningseffekt på 0,4 i 2023/2024 er sammensat af resultaterne af de forskellige bundne prøver:
Undervisningseffekt er højest i fællesprøven i fysik/kemi, biologi og geografi: 0,9
I de fire danskprøver ligger undervisningseffekten mellem 0 og 0,5 – med et gennemsnit på 0,1.
I de to matematikprøver ligger undervisningseffekten på 0,4 og 0,8 – med et gennemsnit på 0,6.
Og i engelskprøven er undervisningseffekten 0,5.
Som det fremgår, var undervisningseffekten særligt god i fællesprøven i fysik/kemi, biologi og geografi. Det var den også i matematikprøven med hjælpemidler. Og faktisk så god, at effekten – i modsætning til både den samlede effekt og effekten i de øvrige fag – er dét, man inden for matematikken kalder signifikant, altså statistisk påviselig. Elevernes prøveresultater får derfor stemplet "Bedre end forventet" af Undervisningsministeriet.
Samlet 10. plads i 2010-2024
Grafen herunder viser den samlede undervisningseffekt i perioden 2010-2024 på de 44 folkeskoler i Aarhus Kommune. Rundhøjskolen indtager med et gennemsnit på +0,14 for alle årene en delt 10. plads.
Hvad er undervisningseffekt?
Undervisningseffekten (også kaldet faglig løfteevne eller socioøkonomisk reference) viser, hvordan eleverne på en given skole klarer sig sammenlignet med, hvordan man skulle forvente, at de ville klare sig ud fra forældrenes baggrund. Jo højere tallet er over nul, jo bedre er kommunens skoler til at udvikle eleverne fagligt. Er undervisningseffekten for eksempel +0,2, har skolen løftet eleverne 0,2 karakterpoint højere end forventet. Er tallet mindre end nul, har eleverne ikke levet op til den forventelige udvikling.
Undervisningseffekten er kortlagt årligt siden 2010.
På Rundhøjskolen vil vi gøre eleverne så dygtige, som de kan blive – og føre dem til den uddannelse, de drømmer om. Det lykkes vi med: 91,4 procent af vores almene elever i 9. klasse i skoleåret 2021-2022 var 15 måneder efter folkeskolens afslutning i gang med en ungdomsuddannelse. Gennemsnittet i kommunen var til sammenligning 83,1 procent.