Rundhøjprojektet: Bedre læringsmiljøer for elever i læsevanskeligheder

Vil din skole ændre sin organisering og undervisning, hvis det kan give elever i læsevanskeligheder oplevelsen af at kunne deltage i undervisningen på lige fod med deres klassekammerater? Det gjorde vi - og vi fortæller her hvordan.

• Læs op

Indhold

Højere gennemsnit ved prøverne. Flere ordblinde, der vælger en boglig uddannelse efter folkeskolen. Ordblinde elever med en oplevelse af at kunne deltage i undervisningen på lige fod med klassekammeraterne. Det er bare nogle af de gode resultater, vi har noteret os, siden vi på Rundhøjskolen har justeret vores organisering og undervisning for at skabe et godt læringsmiljø for elever i læsevanskeligheder, herunder ordblinde elever.

Vores indsats udspringer af Rundhøjprojektet - et treårigt skoleudviklingsprojekt, hvor vi samarbejdede med Kompetencecenter for Læsning i Aarhus, PPR og Specialpædagogik samt Forebyggelse og tidlig indsats ved Børn og Unge i Aarhus.

"Det her med, at eleverne har fundet ud af 1) "jeg er ikke alene", 2) "det er ikke mig, der er dum" og 3) "hov, jeg kan få udlignet mit handicap ved at bruge nogle meget meget simple redskaber og en computer" - det har jo givet dem noget selvtillid, en tro på sig selv og noget gåpåmod, som har været ekstremt vigtig."

Rundhøjprojektet har demonstreret, at det er muligt at gå mod et fælles mål ved at bygge et solidt fundament. Vi har på disse sider samlet beskrivelser og materialer, som tilsammen udgør de væsentligste elementer i Rundhøjprojektet, ligesom du finder en samlet oversigt over de aktiviteter, projektet har affødt.

Se oversigt over tiltag i Rundhøjprojektet

Har du og din skole mod på at kaste jer ud i et lignende projekt, kan I måske lade jer inspirere af vores opdeling i fem områder. Vores oplæg er, at det er muligt at tilpasse/nedskalere projektet inden for ét eller flere af disse fem områder.

Klik på områderne for at læse mere

Sådan blev projektet til

Rundhøjprojektet er et treårigt projekt, der startede i 2017 og sluttede i 2020.

Forud for Rundhøjprojektet havde Rundhøjskolen og Kompetencecenter for Læsning i Aarhus (KCL) allerede et samarbejde: I skoleåret 2016-2017 var vi gået sammen i et fælles projekt om at skabe et særligt beredskab for elever i læse- og stavevanskeligheder i Rundhøjskolens 10. klasse. Og der var helt klart et behov: Vi fandt via screening af eleverne, som havde gået i 0.-9. klasse på flere forskellige skoler i Aarhus, fem elever, der ikke tidligere var blevet konstateret ordblinde og dermed ikke havde fået den fornødne støtte i deres 10 år lange skolegang.

Projektet i Rundhøjskolens 10. klasser fik opmærksomhed - og kom samtidig til at fungere som pilotprojekt for Rundhøjprojektet, som disse sider beskriver. Fokus for Rundhøjprojektet blev udvidet til 7.-10. klasse.

Projektet fik løbende sparring fra en følgegruppe med lokale og nationale deltagere.

Læs projektbeskrivelsen (pdf)

Projektets mål

Det overordnede mål i Rundhøjprojektet var at skabe lige deltagelsesmuligheder for elever i læsevanskeligheder (herunder ordblinde) på Rundhøjskolen ved at understøtte en kapacitetsopbygning af ledelse, læsevejledere og lærere. Vi ville med andre ord styrke ledelse, medarbejdere og vores organisations evne til at finde og ruste elever i læsevanskeligheder - og styrke lærernes arbejde med at skabe gode skriftsprogsmiljøer.

I det tre-årige Rundhøjprojekt blev målgruppen defineret til 7.-10. klasse. Ved siden af projektet valgte vi dog internt på Rundhøjskolen allerede efter det første år at udbrede fokus til alle elevers læsning i alle fag.

Forstærket indsats for ordblinde i overgangen fra grundskole til ungdomsuddannelse

Rundhøjprojektet har været med til at udforske, hvordan overgangen fra grundskole til ungdomsuddannelse kan gøres mere smidig og strømlinet. Målet var, at samtlige ordblinde unge, uafhængig af deres sociale baggrund og specifikke valg af ungdomsuddannelse, oplever et fleksibelt, effektivt og helhedsorienteret forløb, som tager højde for deres funktionsnedsættelse.

Læs mere om projektet 'Forstærket indsats for ordblinde - i overgangen fra grundskole til ungdomsuddannelse'

KCL's hjemmeside finder du gode råd i forhold til støtte og læse- og skriveteknologi (LST), når ordblinde elever forlader folkeskolen for at starte på en ungdomsuddannelse, FGU eller efterskole.

Sidst opdateret: 27. november 2023