Gå til hovedindhold

Skoleudviklingssamtaler

Se referaterne af Rundhøjskolens skoleudviklingssamtaler – den datainformerede lærende samtale om elevernes læring, udvikling og trivsel.

Indhold

    Efter vedtagelsen af et nyt evaluerings- og bedømmelsessystem har vi pligt til at holde minimum én årlig skoleudviklingssamtale. 

    Skoleudviklingssamtalen er den datainformerede lærende samtale om elevernes læring, udvikling og trivsel, som sætter retning og skaber fremdrift for skolens fokuserede arbejde med sin kvalitetsudvikling. På mødet, som typisk finder sted i foråret, deltager skolens ledelse, områdechefen, vores lokale ressourcepersoner og læringspartnere. 

    I efteråret – og mellem de årlige skoleudviklingssamtaler – holder vi læringssamtaler.

    Læringssamtalen tager afsæt i beslutningerne fra forårets skoleudviklingssamtale og i skolens arbejde med fokusområdet i den mellemlæggende periode. I samtalen er vi nysgerrige og lærende omkring de fremskridt og udfordringer, vi som skole oplever i arbejdet med fokusområdet.

    -

    Det er lovpligtigt for skolen at offentliggøre et referat af skoleudviklingssamtalen på skolens hjemmeside. Her på siden kan du finde referaterne af både de første skoleudviklingssamtaler efter det nye evaluerings- og bedømmelsessystem og vores læringssamtale i efteråret 2024.

    • Læringssamtale 31. oktober 2024

      Efter skoleudviklingssamtalen i foråret har vi kortlagt frafaldet af elever på mellemtrinnet og i udskolingen. Kortlægningen afkræfter, at vi i væsentligt omfang mister elever til andre skoler.

      Selvom vi på Rundhøjskolen ikke står på en brændende platform med frafald af elever, ser vi fortsat et udviklingspotentiale i at skabe/tydeliggøre en profil for vores mellemtrin og udskoling. 

      Vi har været dygtige til udadtil (og indadtil) at vise, hvad vi står for som skole i forbindelse med skolestart i 0. klasse og i forbindelse med vores status som ESAA-skole og tidligere også almen 10. klasse. Vi ved derfra, at arbejdet bidrager til internt at sætte retning og til i endnu højere grad at skabe mening med vores arbejde.

    • Skoleudviklingssamtale 3. april 2024

      På grund af den pressede økonomi, som også andre folkeskoler i Aarhus oplever i disse år, følte vi os på Rundhøjskolen nødsaget til at fjerne co-teaching på 1.-6. årgang i skoleåret 2024/2025. Dermed fjernede vi en væsentlig indsats i fokusområdet 'at skabe deltagelsesmuligheder for alle'

      På skoleudviklingssamtalen definerer vi i stedet et nyt fokusområde: 'at fastholde vores skoleelever'. Vi har en stadigt stigende egenandel af skolestartere, det vil sige, at stadig flere børn i vores distrikt vælger Rundhøjskolen, når de starter i skole i 0. klasse. Vi ønsker naturligvis, at de også dimitterer fra Rundhøjskolen, fordi vi mener, vi har et godt skoletilbud, og fordi vi ønsker at bevare fællesskabet i klasserne. Vi kan dog se, at vi i lighed med andre folkeskoler mister elever hen over årene.

    • Skoleudviklingssamtale 13. april 2023

      På skoleudviklingssamtalen definerer vi vores fokusområde til at være: 'at skabe deltagelsesmuligheder for alle'. Data viser, at vi formår at løfte elevernes faglige niveau og resultater i forhold til forældrenes baggrund, og at vores elever klarer sig godt i Folkeskolens Nationale Overgangstest (FNOT). Samtidig er en høj andel af vores elever i gang med en  ungdomsuddannelse 15 måneder efter afgangsprøven. Alligevel viser trivselsundersøgelsen på det tidspunkt, at eleverne ikke selv oplever, at de klarer sig godt fagligt, eller at deres lærere giver dem den støtte, som de har behov for. Derfor begynder vi at arbejde med co-teaching, hvor to undervisere sammen skaber inkluderende undervisning, der tilgodeser alle elevers muligheder for faglig og social deltagelse.

    Sidst opdateret: 8. november 2024